Friday, August 10, 2012

REAGENTE LIMITANTE

O texto abaixo faz parte de minhas lições de Biologia do Curso de Licenciatura pela Universidade Metropolitana de Santos. (Valdemir Mota de Menezes, o Escriba)

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Reagente limitante
A razão entre os números de mols de moléculas de hidrogênio e oxigênio
na produção de água é 2:1. Essa razão é chamada razão estequiométrica
e possui valor fixo.
2 H2 + O2 2 H2O
Se, ao realizar uma reação, são escolhidas quantidades arbitrárias de
reagentes, é muito comum que um dos reagentes seja completamente
consumido antes dos outros. Isto ocorre quando existe uma quantidade
adicional (um excesso) de qualquer um dos reagentes, apresentando-se
além da razão estequiométrica. Este excesso permanecerá sem reagir.
Na reação de produção de água citada acima, se 3 mol de H2 e 1 mol de
O2 estiverem presentes no início da reação, somente 2 mol de H2 reagirão,
consumindo completamente 1 mol de O2. Depois que o O2 for consumido,
nenhuma reação posterior poderá acontecer e nenhum produto posterior
poderá ser formado. Neste caso, o oxigênio é o reagente limitante, devido
à quantidade de água formada ser limitada pela quantidade de oxigênio
presente, não pelo hidrogênio. O hidrogênio encontra-se em excesso.
Se a mesma reação fosse iniciada com 3 mol de H2 e 2 mol de O2, o hidrogênio
seria consumido totalmente, mas restaria 0,5 mol de O2 em excesso.
Nesta situação o H2 seria o reagente limitante.

SOLUTE AND SOLVENT


Solute and Solvent
It is a frequent component of a solution is present in an amount much larger than the other components. This component is called solvent and each of the other components is called solute. After dissolve one gram of sugar in one liter of water, we refer to water as the solvent and sugar as the solute. Because they are very common, solutions where the solvent is water are called aqueous solutions. (by Biologist Valdemir Mota de Menezes)

MICROSCOPE


Text read by Valdemir Mota de Menezes, the Scribe


Microscope

From Wikipedia, the free encyclopedia
Microscope
UsesSmall sample observation
Notable experiments
Discovery of cells
InventorZacharias Janssen
Related itemsOptical microscope Electron microscope
18th century microscopes from theMusée des Arts et MétiersParis
microscope (from the Greekμικρόςmikrós, "small" and σκοπεῖνskopeîn, "to look" or "see") is an instrument used to see objects that are too small for the naked eye. The science of investigating small objects using such an instrument is called microscopy.Microscopic means invisible to the eye unless aided by a microscope.
There are many types of microscopes, the most common and first to be invented is theoptical microscope which uses light to image the sample. Other major types of microscopes are the electron microscope (both the transmission electron microscope and the scanning electron microscope) and the various types of scanning probe microscope.

Contents

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[edit]History

The first microscope to be developed was the optical microscope, although the original inventor is not easy to identify. An early microscope was made in 1590 in Middelburg,Netherlands.[1] Two eyeglass makers are variously given credit: Hans Lippershey (who developed an early telescope) and Zacharias JanssenGiovanni Faber coined the namemicroscope for Galileo Galilei's compound microscope in 1625 [2] (Galileo had called it the "occhiolino" or "little eye").

[edit]Rise of modern light microscopy

The first detailed account of the interior construction of living tissue based on the use of a microscope did not appear until 1644, in Giambattista Odierna's L'occhio della mosca, or The Fly's Eye.[3]
It was not until the 1660s and 1670s that the microscope was used extensively for research in Italy, The Netherlands and England. Marcelo Malpighi in Italy began the analysis of biological structures beginning with the lungs. Robert Hooke's Micrographia had a huge impact, largely because of its impressive illustrations. The greatest contribution came from Antonie van Leeuwenhoek who discovered red blood cells and spermatozoa and helped popularise microscopy as a technique. On 9 October 1676, Van Leeuwenhoek reported the discovery of micro-organisms.[3]
In 1893 August Köhler developed a key technique for sample illumination, Köhler illumination, which is central to modern light microscopy. This method of sample illumination gives rise to extremely even lighting and overcomes many limitations of older techniques of sample illumination. Further developments in sample illumination came from Fritz Zernike in 1953 and George Nomarski 1955 for their development of phase contrast and differential interference contrast illumination which allow imaging of transparent samples.

[edit]Electron microscopy

An ant as imaged using a scanning electron microscope(SEM)
In the early 1900s a significant alternative to light microscopy was developed, using electrons rather than light to generate the image. Ernst Ruska started development of the first electron microscope in 1931 which was thetransmission electron microscope (TEM). The transmission electron microscope works on the same principle as an optical microscope but uses electrons in the place of light and electromagnets in the place of glass lenses. Use of electrons instead of light allows a much higher resolution.
Development of the transmission electron microscope was quickly followed in 1935 by the development of the scanning electron microscope by Max Knoll.[4]
Electron microscopes quickly became popular following the Second World War. Ernst Ruska, working at Siemens developed the first commercial transmission electron microscope and major scientific conferences on electron microscopy started being held in the 1950s. In 1965 the first commercial scanning electron microscope was developed by Professor Sir Charles Oatleyand his postgraduate student Gary Stewart and marketed by the Cambridge Instrument Company as the "Stereoscan".

[edit]Scanning probe microscopy

The 1980s saw the development of the first scanning probe microscopes. The first was the scanning tunneling microscope in 1981, developed by Gerd Binnig and Heinrich Rohrer. This was closely followed in 1986 with Gerd Binnig, Quate, and Gerber's invention of theatomic force microscope.

[edit]Fluorescence and light microscopy

The most recent developments in light microscope largely centre on the rise of fluorescence microscopy in biology. During the last decades of the 20th century, particularly in the post-genomic era, many techniques for fluorescent labeling of cellular structures were developed. The main groups of techniques are small chemical staining of cellular structures, for example DAPI to label DNA, use of antibodies conjugated to fluorescent reporters, see immunofluorescence, and fluorescent proteins, such as green fluorescent protein. These techniques use these different fluorophores for analysis of cell structure at a molecular level in both live and fixed samples.
The rise of fluorescence microscopy drove the development of a major modern microscope design, the confocal microscope. The principle was patented in 1957 by Marvin Minsky, although laser technology limited practical application of the technique. It was not until 1978 when Thomas and Christoph Cremer developed the first practical confocal laser scanning microscope and the technique rapidly gained popularity through the 1980s.
Much current research (in the early 21st century) on optical microscope techniques is focused on development of superresolutionanalysis of fluorescently labeled samples. Structured illumination can improve resolution by around two to four times and techniques like stimulated Emission Depletion microscopy are approaching the resolution of electron microscopes.

[edit]Types

Types of microscopes
Microscopes can be separated into several different classes. One grouping is based on what interacts with the sample to generate the image, i.e., light orphotons(optical microscopes), electrons (electron microscopes) or a probe (scanning probe microscopes). Alternatively, microscopes can be classed on whether they analyse the sample via a scanning point (confocal optical microscopes, scanning electron microscopes and scanning probe microscopes) or analyse the sample all at once (wide field optical microscope and transmission electron microscopes).
Wide field optical microscopes and transmission electron microscopes use the theory of lenses (optics for light microscopes and electromagnet lenses for electron microscopes) in order to magnify the image generated by the passage of a wave transmitted through the sample, or reflected by the sample. The waves used are electromagnetic (in optical microscopes) or electron beams (inelectron microscopes). Resolution in these microscopes is limited by the wavelength of the radiation used to image the sample, where shorter wavelengths allow for a higher resolution.
Scanning optical and electron microscopes, like the confocal microscope and scanning electron microscope, use lenses to focus a spot of light or electrons onto the sample then analyze the reflected or transmitted waves. The point is then scanned over the sample to analyze a rectangular region. Magnification of the image is achieved by displaying the data from scanning a physically small sample area on a relatively large screen. These microscopes have the same resolution limit as wide field optical and electron microscopes.
Scanning probe microscopes also analyze a single point in the sample and then scan the probe over a rectangular sample region to build up an image. As these microscopes do not use electromagnetic or electron radiation for imaging they are not subject to the same resolution limit as the optical and electron microscopes described above.

[edit]Optical

The most common type of microscope (and the first invented) is the optical microscope. This is an optical instrument containing one or more lenses producing an enlarged image of a sample placed in the focal plane. Optical microscopes have refractive glass and occasionally of plastic or quartz, to focus light into the eye or another light detector. Mirror-based optical microscopes operate in the same manner. Typical magnification of a light microscope, assuming visible range light, is up to 1500x with a theoretical resolution limitof around 0.2 micrometres or 200 nanometres. Specialized techniques (e.g., scanning confocal microscopyVertico SMI) may exceed this magnification but the resolution is diffraction limited. The use of shorter wavelengths of light, such as the ultraviolet, is one way to improve the spatial resolution of the optical microscope, as are devices such as the near-field scanning optical microscope.
Sarfus, a recent optical technique increases the sensitivity of standard optical microscope to a point it becomes possible to directly visualize nanometric films (down to 0.3 nanometre) and isolated nano-objects (down to 2 nm-diameter). The technique is based on the use of non-reflecting substrates for cross-polarized reflected light microscopy.
Ultraviolet light enables the resolution of microscopic features, as well as to image samples that are transparent to the eye. Near infrared light can be used to visualize circuitry embedded in bonded silicon devices, since silicon is transparent in this region of wavelengths.
In fluorescence microscopy, many wavelengths of light, ranging from the ultraviolet to the visible can be used to cause samples to fluoresce to allow viewing by eye or with the use of specifically sensitive cameras.
Phase contrast microscopy is an optical microscopy illumination technique in which smallphase shifts in the light passing through a transparent specimen are converted intoamplitude or contrast changes in the image. The use of phase contrast does not requirestaining to view the slide. This microscope technique made it possible to study the cell cyclein live cells.
The traditional optical microscope has more recently evolved into the digital microscope. In addition to, or instead of, directly viewing the object through the eyepieces, a type of sensor similar to those used in a digital camera is used to obtain an image, which is then displayed on a computer monitor. These sensors may use CMOS or charge-coupled device (CCD) technology, depending on the application.

[edit]Electron

Three major variants of electron microscopes exist:

Thursday, August 9, 2012

SUBCLASSE TANTULOCARIDA



O texto abaixo faz parte de minhas lições de Biologia do Curso de Licenciatura pela Universidade Metropolitana de Santos. (Valdemir Mota de Menezes, o Escriba)





Subclasse Tantulocarida
Existem doze espécies descritas até hoje. São ectoparasitas de outros
crustáceos. O tamanho pode variar de 0,15 a 0,2 mm. Não apresentam
apêndices cefálicos, apenas um par de antenas nas fêmeas. O ciclo de
vida desses animais ainda não é muito conhecido, mas existem evidências
de que é realizado por meio de partenogênese. A larva é tântulo e penetra
pela boca do hospedeiro. Durante a metamorfose todas as suas patas são
perdidas.

SUBCLASSE BRANCYURA



O texto abaixo faz parte de minhas lições de Biologia do Curso de Licenciatura pela Universidade Metropolitana de Santos. (Valdemir Mota de Menezes, o Escriba)





Subclasse Branchyura
É um grupo de parasitas de peixes, medem aproximadamente de 5 a 10
mm de comprimento e podem ser encontrados em água marinha e doce.
Apresentam uma carapaça larga e semelhante a um escudo, olhos compostos
e quatro apêndices torácicos natatório. A segunda maxila foi modificada
por uma ventosa. O desenvolvimento é quase direto, não há náuplio
e os jovens assemelham-se aos adultos com exceção do tamanho.

SUBCLASSE CIRRIPEDIA



O texto abaixo faz parte de minhas lições de Biologia do Curso de Licenciatura pela Universidade Metropolitana de Santos. (Valdemir Mota de Menezes, o Escriba)




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• Subclasse Cirripedia
São muito modificados: as cracas (ordem Thoracica) são todas sésseis,
presas a um substrato pelo pedúnculo. A carapaça tornou-se um manto
espesso sobre o tronco, cabeça (pedúnculo) adere ao substrato, e, quando
a craca está submersa, as placas superiores da concha abrem-se e os cirros
são lançados para fora, formando uma rede para a coleta de alimentos.
Eles são hermafroditas de fertilização cruzada. Depois do náuplio, começa
a vida como uma larva cypris. No animal séssil, as larvas são particularmente
importantes para a dispersão e a seleção do habitat. Exemplos de
espécies mais comuns são o Balanus sp e a craca de navio, Lepas sp.

CLASSE MALACOSTRACA


Classe Malacostraca
Malacostraca é a maior classe dos crustáceos com cerca de 23.000 espécies.
Incluem alguns camarões, isópodes, anfípodas, caranguejos, lagostas,
ermitões e outros.

ORDEM ISOPODA





O texto abaixo faz parte de minhas lições de Biologia do Curso de Licenciatura pela Universidade Metropolitana de Santos. (Valdemir Mota de Menezes, o Escriba)



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• Ordem Isopoda
São os únicos crustáceos que se tornaram verdadeiramente terrestres. O
corpo desses animais é achatado dorsoventralmente e sem a carapaça,
mas apresentam olhos sésseis. Os maxilípedes são os primeiros pares de
apêndices torácicos. Os apêndices abdominais apresentam brânquias por
meio de placas ventrais achatadas na extremidade posterior do corpo, cobertas
e encapsuladas pelos últimos apêndices (urópodes). O desenvolvimento
é direto, mas também pode ser metamórfico em alguns parasitas.
Um exemplo de isopoda é o tatuzinho de jardim, Armadillidium vulgare, baratinha
da praia, Ligia sp, que buscam fendas úmidas nas praias rochosas.

ORDEM EUPHASIACEA




O texto abaixo faz parte de minhas lições de Biologia do Curso de Licenciatura pela Universidade Metropolitana de Santos. (Valdemir Mota de Menezes, o Escriba)



Ordem Euphasiacea
Foram registradas apenas noventa espécies. Medem, aproximadamente,
de 3 a 6 cm de comprimento. A carapaça é fundida com todos os segmentos
torácicos. A maioria desses animais é biolumenescente po causa de
uma estrutura chamada fotóforo. Os ovos dos euphasiacea são nauplius e
o desenvolvimento é indireto. Exemplo: Meganyctiphanes sp (Krill).

ORDEM DECAPODA



O texto abaixo faz parte de minhas lições de Biologia do Curso de Licenciatura pela Universidade Metropolitana de Santos. (Valdemir Mota de Menezes, o Escriba)



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• Ordem Decapoda
Existem aproximadamente 10.000 espécies descritas. São representados
pelos camarões (Penaeus sp), caranguejos (Grapsus Grapsus), lagostas
(Palinurus argus), ermitões (Clibanarius vittatus), siris (Callinectes danae)

entre outros, lembrando que esses exemplos são apenas alguns de uma
imensa de diversidade. Possuem três pares de maxilípede e cinco pares
de apêndices ambulatórios (dez patas), sendo o primeiro modificado em
pinças ou quelas. Os olhos são pedunculados.

ORDEM AMPHIPODA



O texto abaixo faz parte de minhas lições de Biologia do Curso de Licenciatura pela Universidade Metropolitana de Santos. (Valdemir Mota de Menezes, o Escriba)


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Ordem Amphipoda
Os anfípodes da família Talitridae são comuns acima da linha da maré nas
praias arenosas: os saltadores de areia vivem em covas acima da região
da maré alta durante o dia e emergem à noite, quando se alimentam de
detritos. Existe uma série de espécies com órgãos respiratórios progressivamente
mais embutidos, mas a colonização terrestre parece depender
principalmente da tolerância à variação da composição do fluido corporal
e de adaptações comportamentais.

FILO ANNELIDA



O texto abaixo faz parte de minhas lições de Biologia do Curso de Licenciatura pela Universidade Metropolitana de Santos. (Valdemir Mota de Menezes, o Escriba)


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O filo annelida é constituído pelos vermes segmentados, e apresenta aproximadamente
15.000 espécies. São cosmopolistas representados principalmente
pelas minhocas terrestres, ducícolas (oligoquetos) e sanguessugas
(hirudíneos) e pelas espécies marinhas (poliquetos). A maioria dos
anelídeos é bentônica (vivem no fundo) e alguns são pelágicos (toda a
coluna d’água).
Em geral, os anelídeos atingem o maior tamanho de qualquer dos invertebrados
vermiformes. Os menores anelídeos são os poliquetas intersticiais,
com a variação de tamanho de uns poucos décimos de mm e os maiores
anelídeos são as minhocas gigantes da Austrália, de 3m de comprimento.
Os anelídeos são celomados verdadeiros, constituem um grupo altamente
desenvolvido. Os vermes possuem corpos divididos em anéis semelhantes
chamados segmentos e a maioria dos segmentos possui apêndices
denominados parapódios. Apresentam sulcos denominados ânulos no
qual originou o nome anelídeo. Pelo fato do corpo apresentar segmentos é
denominado metamerismo, com simetria bilateral.
As paredes corporais destes animais apresentam músculos circulares
(cerdas) e longitudinais adaptados a natação, rastejamento e escavação.
Estes indivíduos podem ser cavadores ou viverem em tubos. Na região
anterior do corpo, apresenta o protômio ou cabeça. A porção terminal em
que se localiza o ânus é chamada de pigídeo.
Na maioria dos anelídeos, com exceção das sanguessugas, o celoma é
preenchido por um líquido que é útil em muitos aspectos. A separação
entre o trato digestório e a parede do corpo permite que cada qual se
movimente separadamente; o verme pode flexionar o corpo sem empurrar
a comida ao longo do trato digestório. Uma cavidade corpórea cheia de
líquido torna o transporte mais eficaz, e os órgãos excretores, as gônadas
e seus produtos podem estar contidos no celoma. Mas, provavelmente, a
função mais importante do celoma é servir como um esqueleto hidrostático,
contra o qual os músculos podem contrair, e, assim, ocorrer a locomoção.

ESPERMATOGÊNESE



O texto abaixo faz parte de minhas lições de Biologia do Curso de Licenciatura pela Universidade Metropolitana de Santos. (Valdemir Mota de Menezes, o Escriba)


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Espermatogênese
Os espermatozóides são produzidos continuamente pelo homem, cerca
de milhões todos os dias. A formação do espermatozóide é feita a partir
de um tipo de célula produzida pelo feto e guardada nos túbulos seminíferos
do testículo, chamada de espermatogônia (JUNQUEIRA & CARNEIRO,
2004). A partir da puberdade, estas células recebem estímulos dos hormônios
sexuais. Com estes estímulos a espermatogônia passa por uma
série de divisões até se transformarem em espermátides, que amadurecem
através do processo chamado de espermiogênese e se transformam
em espermatozóides.

OVOGÊNESE



O texto abaixo faz parte de minhas lições de Biologia do Curso de Licenciatura pela Universidade Metropolitana de Santos. (Valdemir Mota de Menezes, o Escriba)



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Ovogênese
Diferente do que ocorre no sistema reprodutor masculino, nas mulheres
não são produzidos gametas diariamente, mas, durante o processo embrionário
todos os óvulos são produzidos (aproximadamente 300 mil) e
guardados na forma de folículos ovarianos, chamados de folículos primários,
que armazenam em seu interior um óvulo imaturo (oócito). Da mesma
forma que nos homens, é a partir da puberdade que os hormônios estimulam
o amadurecimento dos folículos primários. O principal hormônio que
atua neste processo de amadurecimento onde ocorrem várias transformações
no folículo primário até chegar a ser um óvulo, é o Hormônio Folículo
Estimulante (FHS).